SEF arrangerade konferens på Stadion
Svensk Elitfotboll arrangerade i veckan en konferens i Restaurang 1910 på Stadion. Några av de ämnen som diskuterades var publikrekrytering och supportersamverkan.
Representanter från 20 klubbar i Allsvenskan och Superettan var på plats på Stadion liksom SFSU, Svenska Fotbollssupporterunionen, för att delta i den två dagar långa konferensen som avslutades under torsdagen.
Bland annat fick varje representerad klubb möjlighet att lyfta fram aktuella utmaningar gällande publikrekrytering. Under onsdagen hölls också en föreläsning om supportersamverkan. Klubbarnas representanter tittade även närmare på vilka möjligheter som finns att nå ut med information till supportrarna genom digitala kanaler.
– Per Ågren och Patrik Jandelin från Malmö FF höll ett jättebra föredrag om helheten och varumärkets betydelse för publikrekryteringen, vilket var väldigt uppskattat, säger Kaveh Sarvari, Evenemangs- och privatmarknadsansvarig på SEF.
– Ser man på Malmö FF så tycker jag att det är fascinerande att se hur ni har fått med er hela staden. Det handlar inte bara om sportsliga resultat utan om hela det arbete som görs över alla gränser, hur ni bygger ert varumärke och er förening med allt från akademiverksamhet, skolverksamhet och liknande.
Parallellt pågick även en CSR-konferens. Under 2017 startade Svensk Elitfotboll ett gemensamt CSR-råd bestående av representanter från de 32 medlemsklubbarna i Allsvenskan och Superettan. Rådet träffas ett antal gånger per år för att utbyta erfarenheter om hur mycket samhällsnytta elitfotbollen i Sverige bygger.