Mot nordisk topposition
”Allsvenskan har just startat om efter ett långt uppehåll mitt i säsongen. Allt för långt tycker de flesta. Från mitt perspektiv känns det inte bra att vår svenska liga är en av mycket få, Norge och Finland är väl de övriga, som inte ligger i fas med den övriga fotbollsvärldens planering. På köpet får vi nu mitt i säsongen också vår sedvanliga ”silly season” då transferfönstret öppnar på vid gavel och gör all planering besvärlig för de allsvenska lagen. Sannolikt blir det emellertid även i år betydligt färre övergångar mellan Europas klubbar än vi vant oss vid tidigare under 2000-talet på grund av den fortsatt relativt svaga konjunkturen.”
• Icke desto mindre känns det som att en övergång till höst/vår för Allsvenskan blir allt mer oundviklig. Vi måste få chansen att bygga ett lag och vinna titlar med det, innan det blir aktuellt att släppa de bästa spelarna till utlandet. Under rådande omständigheter sker ju detta allt för ofta mitt i säsongen.
Inom Malmö FF fortsätter vi arbetet med att skapa en verksamhet som siktar mot Europa genom att bli ledande i Norden. För att klara detta är det två saker vi måste lyckas med som jag ser det. Malmö FF behöver bli:
• En fotbollsklubb angelägen för fler.
• Ett varumärke för hela Sverige.
Hur hänger detta ihop? Ja, förutom att vi själva givetvis menar att MFF är någonting viktigt för de flesta, handlar det om ekonomi. MFF omsätter idag mindre än fem procent av de största klubbarna i Europa. Eller ungefär en dryg årslön för de största stjärnorna som Zlatan, Messi och Rooney. För att vi ska närma oss Europa och till att börja med nå en topposition i Norden måste vi öka våra intäkter – liksom alla övriga allsvenska klubbar som vill höja kvaliteten. Gör vi inte det kommer vi fortsatt att kontinuerligt dräneras på duktiga spelare trots att vi sannolikt på många sätt erbjuder bättre levnadsbetingelser utanför fotbollen för dem.
Det är ur detta perspektiv vi inom Malmö FF inte ser det som möjligt att sänka biljettpriserna över hela linjen. Vi tror faktiskt inte att det omtalade publiktappet beror i huvudsak på priserna – även om jag inser att det för många av våra supportrar är en stor utgift att gå på fotboll. Det är också därför vi försöker hitta nya biljettkategorier, som t.ex. familjebiljetten som gör det klart överkomligt att se på fotboll även för en hel familj.
Däremot finns det sannolikt många andra samverkande faktorer som gjort att publiksnittet gått ner hittills i år. Inte minst väderleken under våren samt kvaliteten på spel och planer. Speciellt när matcherna ligger väldigt tätt, som under våren.
Men vi har som första fotbollsklubb i Sverige fullt ut valt att i stort sett i helt egen regi investera i ett fotbollsstadion för framtiden som innebär att vi erbjuder någonting helt annat än under åren på Malmö Stadion.
För att klara alla åtaganden runt Swedbank Stadion som samtidigt ska ge ett överskott att satsa på fotbollen, behöver vi ta ut det fulla värdet av publiken – samtidigt som den också blir större.
Det kan vi givetvis bara uppnå genom att spela en vinnande attraktiv fotboll och leverera bra matcharrangemang med hög service. Vi ska se till att hela tiden höja kvaliteten och på så sätt motivera de biljettpriser vi har. Lyckas vi inte med det måste vi sannolikt ompröva vår ståndpunkt.
När det gäller företagen, som är våra andra helt oumbärliga partners och kunder, behöver de också bli fler och köpa fler tjänster av oss för att Malmö FF ska lyckas med sin vision. Naturligtvis gör företagen inte det bara av goodwill-skäl utan vi måste kontinuerligt vässa våra erbjudanden så att man investerar mer i Malmö FF.
• Spännande evenemang, också utanför fotbollen, bästa bekvämlighet för företagens kunder och fotbollens bästa reklamplats och varumärke, ska göra att vi attraherar fler företag, även långt utanför vår hemmaregion, som får bra återbäring på de slantar de satsar.
Malmö FF arbetar målmedvetet vidare med att förbättra allt vi erbjuder från vinnande fotboll till bästa arrangemang för både publik, företag och media i och runt Sveriges finaste fotbollsstadion. På så sätt kan vi bli en fotbollsklubb och ett varumärke som lockar fler och därmed kan vi öka våra intäkter. Det behövs för att bli ledande i Norden och så småningom ta upp kampen med Europa!!
Håkan Jeppsson, ordförande Malmö FF
Matchprogrammet distribueras till Sydsvenskans prenumeranter torsdagen den 22 juli och säljs runt Swedbank Stadion på matchdagen.
Ladda ner matchprogrammet här(8MB)