MFF slopar reklam på bröstet på matchtröjorna

Publicerad 17 oktober 2015 i Nyheter

På de återstående allsvenska matcherna för säsongen kommer Malmö FF att ta bort reklamen på framsidan av sina matchtröjor. Utrymmet kommer istället att användas till att lyfta fram klubbens nya samhällssatsning #Tillsammans. 

#Tillsammans är en ny satsning som inkluderar alla de samhällsengagerade insatser som Malmö FF arbetar med sedan många år tillbaka. Exempelvis Fotboll mot rasism, Karriärsakademin för unga och de nystartade fotbollsträningarna för nyanlända ungdomar.

– #Tillsammans är det paraply vi har saknat för att samla allt vi gör vid sidan av fotbollen. Fotboll är så mycket mer än bara fotboll idag. Malmö FF är och ska inte bara vara en fotbollsklubb utan även en positiv kraft i samhället, säger klubbens VD Niclas Carlnén.

Sedan tidigare driver Malmö FF fem fotbollsakademier för högstadieungdomar. Två i Malmö samt en vardera i Simrishamn, Staffanstorp och Höör. Arbetet med #Tillsammans kommer bland annat synas genom uppstarten av ytterligare ett antal fotbollsakademier under 2016.

– Spelarna och andra representanter för klubben är förebilder för många människor. Som förebilder har vi möjlighet att påverka och göra skillnad. Den möjligheten vill vi ta till vara på bästa möjliga sätt genom att hela tiden föra en dialog med Malmö stad och andra kommuner i regionen om vad vi kan bidra med, säger Niclas Carlnén.

Förutom de mer långsiktiga satsningarna kommer #Tillsammans även arbeta med att skapa engagemang för dagsaktuella projekt på gräsrotsnivå.

– För oss är det ett sätt att agera som medmänniskor. Som förenande kraft i en brokig och mångkulturell stad och region har vi ett stort ansvar att ställa upp och utnyttja vårt stora nätverk och kontakter med lokala företag, säger Niclas Carlnén.

Sedan ett par veckor tillbaka har MFF samlat in pengar till UNICEFs insamling ”Hjälp barn på flykt”. Bland annat har Malmö FF auktionerat ut en loge på mötet mellan MFF och Real Madrid som drog in 80 000 kronor till insamlingen.

På dagens hemmamatch utökar klubben insatsen genom att öppna upp läktarna för 500 ungdomar från olika transitboenden.

För att de ska känna sig extra välkomna har klubben inför matchen satt upp insamlingslådor på Intersport Södergatan, Emporia och Mobilia samt på Stadion där supportrar kan skänka MFF-prylar till de nyanlända ungdomarna, som delas ut under matchen på stadion.– För oss är det ett sätt att hälsa alla nyanlända ungdomar välkomna till Malmö. MFF är till för alla, säger Niclas Carlnén.

Högupplösta pressbilder fria att använda med källhänvisning till MFF.se

Markus Rosenberg

Tommy Larsson, VD och ägare Rörläggaren, Markus Rosenberg & Niclas Carlnén, VD Malmö FF

huvudpartners

officiella partners