Malmö FF mest TV-exponerat under 2002

Publicerad 28 mars 2003

För ett par veckor sedan kom uppgifter om att Malmö FF beräknades få in mest sponsorpengar säsongen 2003. Nu publiceras siffror som direkt kan kopplas ihop med intresset att sponsra Malmö FF. Ifjol var Malmö FF det lag som hade mest TV-exponering av de Allsvenska lagen.

Siffrorna kommer från undersökningsföretaget S-Comm som är specialiserade på att mäta och utvärdera sport, sponsring och event.
Sex tv-kanaler innefattas i studien; SVT1, SVT2, TV3, TV4, Kanal 5 och Canal Plus.

Totalt sändes 107 timmar fotboll från allsvenskan förra året. Det är en ökning från 2001 då siffran uppgick till 100 timmar. 2000 var den ännu lägre, 83 timmar.

Så här fördelades tv-tiden under 2002 för de 14 allsvenska lagen.

1. Malmö FF 28 timmar 16 minuter
2. Djurgården 24.48
3. IFK Göteborg 21.22
4. AIK 21.17
5. Örgryte 16.30
6. Helsingborg 16.28
7. Hammarby 16.05
8. Landskrona 14.20
9. Elfsborg 13.25
10. Örebro 8.26
11. Halmstad 7.03
12. Kalmar 6.33
13. Norrköping 4.53
14. GIF Sundsvall 4.12