Malmö FF drar in mest sponsorintäkter i Allsvenskan

Publicerad 28 mars 2004

I fredagens Dagens Industri presenteras en lista över hur mycket sponsorintäkter de Allsvenska klubbarna drar in. Enligt denna lista drar Malmö FF in trettio miljoner i sponsorintäkter och toppar för andra året i rad.

Under 2003 gick Malmö FF plus drygt 800000:- på rörelsen. Malmö FF:s styrelse har satt som mål inför 2004 att försöka gå plus minus noll på sista raden vilket innebär att Malmö FF:s resultat måste förbättras med cirka åtta miljoner. Enligt Bengt Madsen på årsmötet skall detta göras genom att öka intäkterna men samtidigt minska kostnaderna en hel del. Om man skall tro Dagens Industris lista så ser den del gällande ökade intäkter att infrias. Nu är det bara att fortsätta med att hålla koll på kostnaderna. I Malmö FF:s 30 miljoner ingår inte de pengar man får centralt från SEF och Sv FF.

Dagens Industri:
De allsvenska klubbarnas intäkter från reklam och sponsring ökar i år med över 12 procent, jämfört med förra året.

I topp ligger Malmö FF, vars intäkter från reklam och sponsring ökade med 25 procent förra året. Procentuellt ökade Kalmar FF och Örgryta mest, med ökningar på 50 respektive 43 procent.

Minst sponsor- och reklampengar fick den allsvenska nykomlingen Trelleborg, 6,2 miljoner kronor.

Det visar statistik framtagen av Ekonominyheterna.

Så mycket ökade intäkterna
Klubb – 2003 Mkr – 2004 Mkr – Förändr. %
Malmö 24 – 30 – 25
Helsingborg 19,5 – 22 – 13
Hammarby 17,4 – 20 – 15
IFK Göteborg 20 – 20 – 0
AIK 19,3 – 19,3 – 0
Djurgården 17 – 18,5 – 9
Örebro 12,8 – 15,5 – 21
Sundsvall 15 – 15 – 0
Elfsborg 14 – 15 – 7
Landskrona 9,7 – 11,5 – 19
Örgryte 7 – 10 – 43
Halmstad 9,3 – 9,3 – 0
Kalmar 6 – 9 – 50
Trelleborg 5,7 – 6,2 – 9

Totalt 196,7 – 221,3 – 12,5

Läs reportaget i Dagens Indsustri

Se inslaget i TV4:s ekonominyheter