En viktig pusselbit på plats

Publicerad 13 december 2007

Arenachef Mats Engqvist berättar mer om avtalet med SSP för driften av Swedbank Stadions restauranger och kiosker.
– Vi har förutsättningarna att göra något bra tillsammans. Vi kommer att ha stort inflytande, och ambitionen är att erbjuda ett brett och varierat utbud, säger arenachef Mats Engqvist.

En viktig pusselbit i arenaprojektet har fallit på plats. Det är nu klart vem som ska stå för driften av Swedbank Stadions två restauranger och 220 löpmeter kiosk uppdelat på 25 försäljningsställen. Malmö FF har tecknat ett långsiktigt avtal med Scandinavian Service Partner, SSP, en av branschens största och mest erfarna aktörer. Scandinavian Service Partner, SSP, planerar, driver och utvecklar restauranger, caféer, serveringar, barer, butiker och kiosker på en rad stora mötesplatser runtom i landet, bland annat på flera travbanor – t ex Jägersro – och flygplatser – t ex Sturup.
– Det här är en stor och viktig upphandling, och vi har förutsättningarna att göra något bra tillsammans. SSP har erfarenheten och kompetensen för att klara driften i sin helhet – från trerättersmiddagen till påsen med skumgodis, säger Mats Engqvist, chef för MFF:s arena- och evenemangsbolag.

Sportbar visar bortamatcherna
Ännu finns inga detaljer kring utbud och utförande att presentera – med ett stort undantag: det står klart att den mindre restaurangen för 250 gäster blir en stor sportbar i O’Learys regi, en naturlig lösning då det är SSP som äger O’Learys-kedjan. Därmed kan MFF-fansen se fram emot att kunna samlas på Stadion också när det är bortamatch.
Den stora restaurangen, avsedd för fest och banketter, men också med utrymme för såväl mässor som shower, har ännu inget namn. En namntävling kommer att utlysas, där malmöborna bjuds in att vara med och namnge restaurangen.

MFF behåller inflytandet
Basen för överenskommelsen mellan MFF och SSP är att SSP betalar en hyra för lokalerna de är verksamma i och i gengäld tar hand om alla intäkterna av försäljningen i dem. Men en viktig förutsättning är att MFF behåller inflytandet över inriktningen på och utbudet i restaurangerna och kioskerna.
– När det är match är det våra gäster som kommer till Stadion, och det är vi som driver konferensverksamheten. Vi kommer att ha ett stort inflytande och arbeta med planering och utbud tillsammans med SSP. Vi är helt överens om ambitionen att erbjuda ett brett och varierat utbud, säger Mats Engqvist.

Höga krav på service och kvalitet
Vanan att driva verksamhet i stor skala kommer utan tvekan väl till pass – för det är inga små åtaganden som SSP tar på sig att utföra. Vid matcher och evenemang ska Swedbank Stadions stora restaurang servera 2 000 matgäster, hela 25 kiosker ska tillgodose åskådarnas behov av mat och dryck och därtill ska 660 logegäster servas. Den mindre restaurangen för 250 personer ska ha öppet lunch- som kvällstid dagligen. Kraven på kvalitet, service, logistik och teknik kommer att vara mycket höga, Swedbank Stadion blir en stor arbetsplats för restaurang- och servicepersonal – som mest någonstans mellan 250 och 300 personer.

Storkök stor investering
I arbetet med lösningar för restaurang och servering har Mats Engqvist brottats med en speciell problemställning: ska man satsa på att bygga ett eget storkök eller inte? Efter att ha funderat och inhämtat råd från olika håll i branschen blev beslutet: ja.
– Att utrusta ett 500 kvadratmeter stort kök som i skarpt läge ska kunna producera upp till 3 300 trerätters middagar är en stor investering, men vi har valt att göra den. Flera andra arenor satsar på catering istället, men vi tror på att har matlagningen hos oss.

Startar till årsskiftet
I upphandlingen som SSP vann deltog ytterligare fem företag; MFF har haft seriösa förhandlingar med alla och hade till slut fem bud att välja mellan.
– Ett bra bud ekonomiskt var det fler som lämnade, men SSP hade en tydlig idé om vad de vill göra. De hade tänkt längre och presenterade ritningar och skisser på olika lösningar, de visade helt enkelt ett starkt engagemang, säger Mats Engqvist.
Samarbetet inleds till årsskiftet, den 1 januari 2008, vilket ger gott utrymme till planering och uppbyggnad.
– Nu har vi ett och ett halvt år på oss att jobba upp det här tillsammans; det är inte ofta man har en så pass lång startsträcka, och den ska vi använda väl.

Tobias Christoffersson