Den verkliga publikkrisen

Publicerad 23 april 2010

”En svinkall söndageftermiddag i Kalmar. Vi var 7-800 MFFare som kravlat oss upp till den småländska kustmetropolen för att se MFF besegra Kalmar FF. Döm av vår förvåning då vi möttes av ett polisuppbåd som förde tankarna till en amerikansk biljaktsfilm. Ett i övrigt folktomt Kalmar färgades av ordningsmaktens gulgröna signalfärg och de himmelsblå supportrarna.”

Läs Per Welinders krönika

MFFs ansvarige för supporterdialogen, Peter Åhlander, såg det tragikomiska i situationen och gick fram till en av poliserna med frågan: ”Du, jag ser att det är otroligt mycket poliser ute, har banken blivit rånad?”

En stor del av supportrarna laddade upp på O’learys och när vi gick därifrån tackade personalen för besöket och önskade oss välkomna tillbaka. Man hade uppskattat sina gäster med andra ord. Men när man samtidigt inser att Kalmarpolisen ringer in personal från Oskarshamn och Västervik för att bevaka en match, sätter det fingret på hur långt ifrån det övriga samhället fotbollen verkar ha kommit.
 
Inför varje match kontaktar vi klubben vi ska möta i god tid för att byta information och erfarenheter. Hur många besökare räknar vi med? Hur många bortasupportrar? Hur fungerar insläpp och biljettförsäljning o.s.v. För att underlätta för alla, jobbar vi på att så många som möjligt ska köpa biljetten i förväg. Det gör köerna mindre vid stadion och därmed skapas inte onödig irritation – ingen människa gillar att stå i kö. Än mindre om den flyter långsamt och avspark närmar sig med stormsteg.

På matchdagen har man ett förmöte med representanter för de båda klubbarna och polisen för att gå igenom arrangemanget. Man försöker identifiera problem och gemensamt hitta lösningar för att allt ska flyta på och att publiken ska känna sig välkomna. I Kalmar togs det upp att allt för många MFF-supporters inte hade biljett och att det därför skulle behövas ordentligt med kassor för att kunna ta emot alla fotbollssugna. När vi sen kom till arenan möttes vi av en biljettkassa.

MFFs nyvalde sekreterare och tillika nationalekonom, Pontus Hansson, behövde inte många minuter innan han räknat ut att med den takten kunderna betjänades skulle en stor del missa matchen. Ännu värre såg det faktiskt ut vid kassorna som var vikta för Kalmarpubliken. Kalmars reaktion var rätt talande: ”Men vi hade ju sagt till er att köpa biljetten i förväg”.
 
OBS! Jag förstår delvis reaktionen. Förköp gynnar alla – såväl publik som arrangör. Fortfarande drivs många klubbar till stor del av ideella krafter och man saknar de resurser som vi är vana vid på Swedbank Stadion (en matchdag sysselsätter vi allt som allt cirka 500 personer). Men i en tid då publiken sviker – ska vi då behandla dem som verkligen vill se en match som ett problem? Och till sist löste sig situationen – men mycket tack vare att MFFs säkerhetsansvarige (!), Nisse Lovén, gick in och styrde upp det hela på ett bra sätt.

Vi inom MFF har bestämt oss för att försöka ändra på attityden till Allsvenskan. Vi jobbar för att vi gemensamt ska höja nivån, förbättra dialogen med andra klubbar och olika supportergrupper. Vi måste ställa sportsliga krav såsom att vi har vettiga planer att spela på, men lika viktigt är det att vi driver frågan om synen på publiken. De flesta människor skulle aldrig acceptera det bemötande och den behandling som en fotbollspublik idag allt som ofta bara har att tugga i sig. Problemen är många inom fotbollen, det vet vi. Men glädjeämnena är ännu fler. Och vi som arrangerar matcher måste bli bättre på att lösa problem – inte skapa nya.

På måndag är det match mot Djurgården. På Swedbank Stadion får du ett besök som fortfarande kan förbättras i stort som smått, men som redan idag är något publiken till andra lag bara kan drömma om.
 
Välkommen till ännu en fotbollsfest!

Per Welinder, kommunikationschef, Malmö FF

Denna text publiceras i matchprogrammet – Avspark – som distribueras till sydsvenskans prenumeranter lördagen den 24 april samt säljs runt Swedbank Stadion på måndag.
 
Ladda ner Avspark här(8 MB)