William Ferngard twistar om himmelsblått

Publicerad 09 maj 2014

Stjärnklar heter Malmö FF:s nya bortaställ som supportern William Ferngard designat. Williams bidrag var ett av 300 som skickades in när Malmö FF i höstas utannonserade en tävling om att designa MFF:s kommande bortatröja.
– Färgerna kom jag på när jag satt och funderade på vad himmelsblått egentligen är för något – att det kan vara både dag och natt, säger Ferngard.

Den 25 oktober 2013 utannonserade Malmö FF en tävling för våra supportrar där de hade möjligheten att designa MFF:s kommande bortaställ. Responsen blev stor och under nio dagar skickades över 300 förslag in till MFF.

– Jag tycker det är fantastiskt att Malmö FF skapade denna tävling, det finns så mycket drivkraft kring denna föreningen och det vore fel att inte utnyttja det. Det blir en kul dialog med supportrarna. För mig var det självklart att ställa upp i designtävlingen och jag kastade mig direkt in i det. Min första tanke var att tröjan skulle vara väldigt simpel och stilren, men att den ändå skulle säga ”MFF”, säger William Ferngard som är vinnaren och personen bakom den nya tröjans design.

Tanken att tröjan skulle bestå av två mörkblå nyanser fick William efter att ha twistat om ordet ”himmelsblått”.

– Färgerna kom jag på när jag satt och funderade på vad himmelsblått egentligen är för något, att det kan vara både dag och natt. Sen kom alla dessa skriverier om att MFF skulle spela med två stjärnor ovanför emblemet och då blev det mer klart för mig att det skulle handla om en stjärnklar kvällshimmel, säger Ferngard och fortsätter:

– Hur mönstret skulle se kom ganska sent. Jag var inne på en tvådelad tröja och en där jag använde mig av ett diagonalt streck över bröstet. Men när jag tänkte tillbaka på att det skulle vara en kvällshimmel kände jag att vågräta tjocka ränder låg bättre då det blev lite av en horisont.

EXTREM STOLTHET
När Malmö FF kontaktade William för att berätta att han vunnit tävlingen hade han svårt att ta in det.

– Det var extremt kul, jag blev lite chockad. Först tänkte jag ”det är bara en tröja”, sen när det slog mig att de faktiskt kommer att spela i min tröja kändes det helt sjukt. En dag när jag satt och spelade FIFA på min spelkonsol slog det mig att tröjan även kommer att finnas med i framtida spel, vilket känns som en rolig bonus.

– Personligen betyder det väldigt mycket att MFF kommer spela i min tröja. En extrem stolthet kan man sammanfatta det som.

William Ferngard har följt Malmö FF aktivt i snart 16 år och återfinns på Swedbank Stadions ståplats. Till vardags jobbar han som designer för digitala medier på reklam- och kommunikationsbyrån Wibroe, Duckert & Partners i Köpenhamn men frilansar även som designer. Detta gjorde att han inte bara ville designa tröjan – han ville även hjälpa MFF att marknadsföra den.

Bara en dag efter att Malmö FF berättat för William att han vunnit kontaktade han MFF och berättade att han ville göra en lanseringssida för tröjan.

– Eftersom jag jobbar med digitalmarknadsföring fick jag ganska snabbt idén om att man kunde göra detta
lite större, både från min och tröjans sida. Jag vill kunna bidra till klubben på mitt vis. Jag har personligen inte pengarna att gå in och sponsra klubben så då tänkte jag att detta kunde bli mitt bidrag, berättar William Ferngard.

Han frågade sin danska vän, kollega och nyfrälsta MFF:are Kasper Andersson om han var intresserad av att hjälpa honom med att bygga lanseringssidan.

– Kasper har blivit MFF:are på senare tid och brukar åka över för att se matcherna och han blev bara glad när jag frågade om han ville hjälpa till.

– Räknar du arbetstimmarna som vi lagt ner på sidan hade den troligtvis kostat över 100 000 kronor att göra. Detta är vårt sätt att sponsra MFF och om det hjälper klubben att sälja ytterligare några tröjor eller om det skapar mer hype så gör det mig bara glad, säger William Ferngard.

– Jag vill även att sidan ska förstärka färgvalen och få folk att förstå att det inte bara handlar om två mörkblå färger, utan att där finns en tanke bakom det. Jag tror dessutom det gör det hela mycket roligare och att folk har lättare att ta den till sig, avslutar William Ferngard.

/Martin Östling

Se fler bilder på tröjan på Williams och MFFs lanseringssida: stjarnklar.mff.se

 

Texten kommer ifrån matchprogrammet Avspark som är producerat till måndagens hemmamatch mot Halmstads BK. Hela Avspark kan du läsa här och biljetter till matchen hittar du i MFF Shopen eller på ticnet.se