TV-avtalet är en katastrof

Publicerad 20 maj 2010

Läs Malmö FF:s VD Pelle Svenssons kritiska krönika om det nuvarande tv-avtalet.

I grunden är det mycket positivt att Allsvenskan visas i TV. Det ger fler människor tillgång till vår serie, som intresserad kan man följa fler lag och en bred bevakning påverkar alltid publiksiffrorna positivt. För oss inom MFF ger TV också våra sponsorer viktig exponering. Vi kan alltså inte tänka oss en allsvenska utan TV.

Men, och för MFF är detta ett mycket stort men, idag motverkar TV-avtalet sitt syfte.

Swedbank Stadion innebär helt nya möjligheter för MFF. Vi är den enda klubben i Sverige idag som kan göra en trovärdig kalkyl där vi omsätter de 250 – 300 miljoner som förmodligen behövs om vi ska kunna tro på ett liv efter kvalomgångarna till Europaspelet. För att lyckas är dock en stor och trogen publik en absolut förutsättning.

I Malmö går man på match på vardagar. Vi vet att så fort en match spelas en söndag, eller ännu värre en lördag, tappar vi direkt publik och därmed stora intäkter. Inte minst tappar vi mycket publik bland alla de företagare som har klubbstolar eller årskort på Stadion. På helgen krockar våra matcher med mycket annat, medan på vardagar kan man utnyttja matcherna till så mycket mer, som möten och representation.

För privatpersonener är dilemmat detsamma. Helgerna är ofta vikta åt familj, vänner och bekanta, eller det egna fotbollsspelandet. Till exempel krockade matchen mot Åtvidaberg klockan fyra en lördag med hela
regionens fotbollsspel i lägre divisioner. Självklart är det många bland dem som annars kommer på våra matcher.
En helgmatch innebär alltså för oss ett dubbelt inkomstbortfall, genom både lägre publik och mindre företagsarrangemang.

För många klubbar är detta inte något problem. Man har varken den stora publik eller den typen av företagskunder som MFF är välsignade med, och pengarna man får från TV-avtalet täcker gott och väl eventuellt inkomstbortfall. Så är det inte för MFF. TV-avtalet täcker bara en bråkdel av de inkomstbortfall vi drabbas av när matcherna förläggs till en helg, eller flyttas med kort framförhållning.

MFFs intäkter fördelar sig grovt räknat på 2/3 företagsförsäljning och 1/3 övriga publikintäkter (exkl. spelarförsäljning. I jämförelse med dessa poster ger TV-avtalet bara en symbolisk summa. Vårt fokus kan därför inte vara att tillgodose TV.

Istället måste vi lägga all kraft för att ge vår trogna publik en så bra service och så bra upplevelse som möjligt. Och det innebär självklart att vi måste spela våra matcher på dagar och tider som passar publiken.

I år har publiksiffror kommit på tapeten på ett sätt som de inte brukar. Det pratas om kris och enorma publiktapp. Vissa av våra allsvenska kollegor har provat dumpa priserna för att försöka kompensera – men utfallet lockar inte till efterföljare. Det kostar betydligt mer än det smakar eftersom man inte lockat speciellt många nya besökare.

Vi har i dagarna fått det preliminära spelprogrammet för hösten. Trots att vi tydligt redogjort för vår situation har vi fått sex av åtta matcher förlagda till helg. Främst på grund av att det passar TV-tablån bättre. Kul och smickrande med uppmärksamheten, men ekonomiskt är det som sagt en katastrof.

Ska vi få en allsvenska som på allvar kan börja konkurrera med våra grannländer måste vi tänka om. Vi måste våga lyssna på de lag som är beroende av publiken och som har potential att locka de stora åskådarskarorna. Och som har potential att lyfta Allsvenskan.

Dagens politik gynnar enbart de mindre klubbarna, på direkt bekostnad av de stora. Som MFF.

 

Pelle Svensson, VD Malmö FF

Krönikan är hämtad ur Malmö FF:s matchprogram – Avspark – som distribueras till Sydsvenskans prenumeranter lördagen den 22 maj och säljs runt Swedbank Stadion på matchdagen.

Ladda ner Avspark här(9 MB)