”Malmö FF dyraste varumärket!”

Publicerad 09 april 2003

Informationen att Malmö FF i fjor var mest exponerat samt dragit in mest sponsorpengar i år följs nu upp med ännu en undersökning.
Malmö FF hamnar i topp följt av IFK Göteborg och Djurgården i Sport Business Nordics ranking över Allsvenskans mest värdefulla varumärken.

Att Malmö hamnar i topp motiveras med att klubben synts mycket i medier, har bra ekonomi och hög kännedom hos svenska folket. Sport Business Nordic bedömer att varumärket, och därmed klubben, kostar minst 200 miljoner kronor att förvärva. Övriga klubbar uppges ”ha ett lägre värde”.

Här är hela rankingen:

1. Malmö FF
2. IFK Göteborg
3. Djurgården
4. Halmstad
5. AIK
6. Elfsborg
7. Helsingborg
8. Hammarby
9. Landskrona
10. Örebro
11. GIF Sundsvall
12. Örgryte
13. Öster
14. Enköping

Sport Business Groups bedömning bygger på variabler som exponering i medier, klubbarnas ekonomi och kännedom av varumärket. Kännedom och popularitet mäts i två årliga undersökningar med en population bestående av ”minimum 1000 personer”. Urvalet uppges vara representativt för svenska folket.

Källa: dagensmedia.se