E.ON tribunsponsor för Swedbank Stadion

Publicerad 30 januari 2009

Swedbank Stadions fjärde och sista tribunsponsor är nu klar: idag skrev energibolaget E.ON och Malmö FF under ett avtal över fem år – på plats inne på Swedbank Stadion.

Vid en pressträff fredag förmiddag presenterades E.ON som fjärde och sista tribunsponsor för Swedbank Stadion. Representanter för det stora energibolaget, MFF och media fick en liten rundvandring inne på arenan innan avtalet undertecknades på plats. I fokus stod södra kortsidan, som är den läktare som alltså från och med nu är E.ON-tribunen.

– Idrottsrörelsen och Malmö FF betyder mycket för regionen, och står för en större del av samhällsbyggandet än man kanske tänker på. Det är viktigt för oss, kommenterade Håkan Buskhe,koncernchef och vd elproduktion för E.ON.
– Vi är glada och stolta över vårt samarbete med E.ON. Avtalet är femårigt med option. Vi försöker att bara teckna långa samarbetsavtal i MFF nu, sa MFF:s ordförande Bengt Madsen.

Familjeprofil
Att E.ON-tribunen bland annat kommer att rymma familjeläktaren är en inte oviktig pusselbit i sammanhanget.
– Vi har en tydlig familjeprofil i vårt idrottsengagemang. E.ON sponsrar bara idrottsklubbar med bred bas; klubbar med stor ungdomsverksamhet och som riktar sig till en publik där hela familjen är med, sa Håkan Buskhe, och tillade att E.ON har ambitionen att aktivt delta i utvecklingen av familjeläktaren.
Sedan tidigare sponsrar E.ON bland andra IFK Norrköping, GIF Sundsvall och Svenska Simidrottsförbundet.

Grön el på Swedbank Stadion
Vid sidan av sponsoravtalet blir det också E.ON som levererar elen till Swedbank Stadion.
– Vi är en idrottsklubb, men också vi har ett miljöprogram, och där ingår att vi ska ha grön el. Och då var det en självklarhet att kontakta E.ON, sa Bengt Madsen.
Så när det magiska elljuset tänds under kvällsmatcherna behöver alltså ingen få dåligt klimatsamvete.
– 99 procent kommer från vatten- och vindkraft och har ingen klimatpåverkan, försäkrade Håkan Buskhe.
E.ON-vd:n lät lika imponerad som de flesta som hittills fått förmånen till en smygtitt inne i Malmö FF:s framtida hemvist:
– Helt otroligt. Jag gillar att det är så kompakt, vilket närhet! Det är så här en idrottsanläggning ska vara. Här kommer publikens förväntningar att tillvaratas.

Fotnot: Övriga tre tribunsponsorer för Swedbank Stadion är Falcon, PEAB och Sydsvenskan.

Text: Tobias Christoffersson
Foto: Peter Arildsson