Dokument: 45 år senare – laget tillbaka i München

Publicerad 18 januari 2024 i Nyheter

UEFA kallar det svensk klubbfotbolls största framgång genom tiderna. I över fyrtio år har en del av historien saknats. Tills nu.

Anders ”Puskas” Ljungberg med priset för andraplatsen i Europacupen. Men var tog priset vägen?
Foto: Pierre Mens.

Den 30 maj1979 tågar elva män, alla födda och uppvuxna i Skåne, ut på Olympiastadion i München. Först i ledet är Staffan Tapper som vuxit upp på Roskildevägen, endast ett par hundra meter från Malmö Stadion. Därefter går Janne Möller, den nära två meter långa målvakten, uppvuxen på Möllevången. Och så fortsätter det, det ser likadant ut i hela ledat. Alla kommer de från närområdet. Utom Ingemar Erlandsson som tillbringat första tiden i livet i Glimåkra. För i det här gänget är nordöstra Skåne långt borta. Längst bak går en 19-åring från Kirseberg. I den här matchen ska han starta som högermittfältare. Han heter Robert Prytz.

Med engelsmannen Bob Houghton som tränare har Malmö FF tagit sig till final i Europacupen. Och på andra sidan i Olympiastadions korridor står de engelska mästarna Nottingham Forest.

UEFA kallar det svensk klubbfotbolls största framgång genom tiderna

Över 8000 MFF:are på Olympiastadions läktare hyllar sina hjältar nere på gräsmattan. När Limhamnspågen Anders ”Puskas” Ljungberg tar emot plaketten kan han trots förlusten, 0–1, kosta på sig att bjuda på ett leende. Men var tog plaketten vägen? I nära 45 år har den varit spårlöst försvunnen. Kom den ens med hem till Malmö? Ingen verkar veta var den tog vägen, eller?

Under vinter landar ett brev från UEFA i en inkorg på Eleda Stadion. I ett mejl från ordföranden Aleksander Ceferin beskriver det Europeiska fotbollsförbundet Malmö FF:s insatser 1979 som ”svensk klubbfotbolls största framgång”. Och givetvis ska den delen av historien som saknats, nu komma till rätta. Läs hela UEFA:s brev nedan.

Fyra decennier efter finalen gör nästan hela laget från 1979 samma resa igen. Häng med när Europacupfinalisterna återvänder till München för att återigen tåga ut på Olympiastadions gräsmatta. Se hela reportaget från München på MFF Play.

brevet från UEFA

huvudpartners