
Nordtrend bjöd på årets första julbord hos 1910 Event
Att äta julbord i september kan verka ovanligt – men för Nordtrend har det blivit en uppskattad tradition. I över tjugo år har de bjudit sina kunder på ett tidigt julbord för att presentera årets julklappsnyheter. För andra året i rad hölls eventet på Eleda Stadion, som dagen till ära var klädd i julskrud.
– Det har blivit lite utav en snackis, både för våra kunder och för 1910 Event. Att bjuda på julbord i september är ovanligt vilket gör att många vill komma, och det blir alltid en härlig stämning när vi samlas, säger Brittis Johansson, säljare på Nordtrend.
Konceptet för profilproduktsföretaget Nordtrends årliga julbord är enkelt. Gästerna samlas några timmar över lunchen för att äta julbord, mingla och möta Nordtrends leverantörer. På årets event fanns hela 12 leverantörer på plats för att visa upp produkter som resväskor, stekpannor och ljuslyktor för de närmare 200 gäster som tagit sig till Eleda Stadion denna varma sensommardag.
– Vi vill att våra kunder ska känna sig sedda och uppskattade. Därför håller vi ett kort men välfyllt event där de får äta julbord, nätverka med varandra och ta del av alla nyheter från våra leverantörer, säger Elin Condrup, vd på Nordtrend.


Eleda Stadion – ett naturligt val
Under många år arrangerades Nordtrends julbord i företagets egna lokaler, men när verksamheten 2024 flyttade utanför stan började jakten på en ny plats för evenemanget. Valet föll snabbt på Eleda Stadion och 1910 Event, en sedan länge bekant miljö för Nordtrend.
– Eftersom vi i många år har varit partner till Malmö FF är Eleda Stadion en välkänd plats för oss. Flera av våra kunder har också haft event här, så vi har besökt lokalerna och sett hur bra de fungerar för just den här typen av aktiviteter, säger Elin Condrup.
Tydlig struktur med fokus på mingel
Efter många års tradition var upplägget för Nordtrends julbord redan väl inarbetat när de vände sig till 1910 Event. Genom samarbetet kunde de ändå finslipa detaljerna och skapa ett evenemang som både smakade gott och lockade till mingel.
– Viktigt för oss var att maten skulle ätas kring ståbord. Vi vill inte att våra gäster sitter ner för länge, utan att de rör sig mellan våra utställare och minglar både med dem och med varandra, säger Brittis Johansson.


Hoppas ge ringar på vattnet
Både Brittis och Elin är mycket nöjda med årets julbord och berättar att responsen från gästerna varit överväldigande positiv. Många lyfte fram den röda tråden i upplägget och att både maten och servicen höll hög klass. Elin är framför allt glad över formatet och hoppas att det kan inspirera till fler liknande evenemang.
– Förutom att ge julklappstips vill vi också visa hur företag kan uttrycka uppskattning för sina kunder och anställda. Ett event behöver inte alltid vara stort och långt – det är innehållet och kvaliteten som är avgörande, avslutar Elin Condrup.