Insatser från fotbollen sparar samhället miljarder

Publicerad 10 februari 2020 i MFF i Samhället

Tillsammans med Malmö Stad, Arbetsförmedlingen och sina partners skapar Malmö FF förutsättningar för unga att växa.

Om varje klubb i Allsvenskan och Superettan, via sina samhällsengagemang, får in tre unga människor på arbetsmarknaden vardera uppgår det ekonomiska värdet till 57 miljoner kronor i samhällsbesparingar – årligen.

Det framgår av en ny studie kallad ”Fotbollsplanen mitt byn”. Studien är framtagen av bland andra Sveriges ledande nationalekonom Ingvar Nilsson på uppdrag av Svensk Elitfotboll. I rapporten framgår det också att Sveriges kommuner vinner stort på elitfotbollens hållbarhetsarbete vid sidan av planen.

Läs rapporten

Malmö FF:s fotbolls- och idrottsakademier har funnits sedan 2005. De erbjuder talangfulla högstadieungdomar möjligheten att kombinera satsningen på att utvecklas som idrottare med en seriös satsning på skolan. Malmö FF:s 17 akademier runt om i Skåne har tillsammans med respektive skola ökat skolresultaten markant.

Jan-Olov Kindvall, ansvarig Fotbollsakademier:
– Vi kan konstatera att såväl behörighet till gymnasiet som meritpoäng har ökat bland våra profilelever. Om man dessutom betänker att framgång eller misslyckanden efter grundskolans högstadium utgör en av det starkaste påverkansfaktorerna för livsframgång, blir resultat än mer intressant.

MFF i samhället bedriver flera långsiktiga initiativ inom områdena skola, hälsa, integration och sysselsättning. Ett av initiativen – Karriärakademin – matchar ihop arbetssökande, som står långt ifrån arbetsmarknaden, med MFF:s företagsnätverk.

Sedan starten juli 2015 har Karriärakademin matchat 218 personer till arbete, det vill säga fem gånger fler än de värden kalkylen bygger på. Sålunda skulle man kunna våga sig på att säga att det samlade samhällsvärdet av just denna insats, kan ha skapat ett samhällsvärde på över en miljard kronor.

Karin Heri, samordnare på MFF i Samhället:
– Vårt samhällsengagemang har en historia som går långt tillbaka i tiden. Utifrån rapporten Fotbollsplanen mitt i byn kan vi för första gången svara på vilka effekter i kronor som arbetet, tillsammans med våra offentliga och privata partners, ger och det känns både intressant och givande.

Sara Wettergren (L), skolkommunalråd Malmö Stad:
– Jag tycker att det är jätteviktigt. Ser man på hur Malmö ser ut, precis som i andra storstäder, finns det en stor segregation vilket får konsekvensen att även skolan blir segregerad. Malmö FF är ett sätt att luckra upp den segregationen. Fotbollsakademierna lockar barn och elever från alla samhällsklasser och över hela staden, det ser vi som jättepositivt.

Carolina Ericsson, vd på TicTac:
– Vi ser idrott som en av de bästa integrationsmöjliggörarna. När vi gick in i Malmö FF var det med fokus på ungdomssidan, men sedan vi blev tröjpartner till föreningen hjälper vi även till i MFF i samhället. Samhällsarbetet har en stor del i varför vi är partner till Malmö FF och nu ska det bli spännande att se vad MFF:s intåg inom damfotbollen kommer innebära.

Anna Nambord, HR och CSR-chef Wihlborgs:
– Samarbetet har utvecklats under resans gång och MFF i samhället är definitivt en av anledningarna till att vi fortsätter vara partner till Malmö FF. Det finns ett fokus på långsiktig kompetens och med samarbetet med Arbetsförmedling kan fler nå ut i arbetslivet. Det är bra för oss, för staden och för helheten. Både Karriärakademin och Fotbollsakademin visar på systematik och långsiktighet som är unik och fler kan lära av.

huvudpartners

officiella partners