Ackreditering

Swedbank Stadion är en modern fotbollsarena – i alla aspekter. Vi har satsat på att ge bästa möjliga arbetsförutsättningar för dig som vill bevaka våra matcher – oavsett vilken typ av media du representerar.

För att ansöka om medieackreditering till våra hemmamatcher ber vi dig att maila till pressackreditering@mff.se senast tre arbetsdagar innan match.

Pressplatser
På Swedbank Stadion finns två typer av pressplatser. Högst upp på nedre etage, västra finns 48 stycken så kallade ’kommentatorplatser’ fördelade på 16 bord (med plats för tre personer vid varje). På dessa platserna finns eluttag, möjlighet att koppla upp sig till trådlös internetuppkoppling samt möjlighet att koppla upp sin dator och följa sändningen från matchen på sin egen skärm.

Nedanför finns ytterligare 96 platser fördelade vid 48 bord (med plats för två personer vid varje) med eluttag och trådlös internetuppkoppling.

Antalet pressplatser på den nedre sektion anpassas efter mängden bevakande press för varje match. Resterande platser släpps till publik försäljning. Dock är pressdelen alltid avskild från publikdelen av respekt för pressläktarens roll som arbetsplats.

Riktlinjer för ackreditering
För att få ackreditering vill vi att man uppfyller de riktlinjer gällande service för media som Malmö FF, Svensk Elitfotboll och Svenska Sportjournalistförbundet ställt upp för säsongen 2016. Vi ber er vara beredda på att vid förfrågan kunna styrka era uppgifter.

Följande är välkomna till våra mediautrymmen:
Sportjournalister med giltig presslegitimation utfärdad av Svenska Journalistförbundet
Sportjournalister med giltigt internationellt AIPS-kort
Övriga journalister efter anmälan av det medieföretag man representerar
Utöver detta kan Malmö FF tillåta ackreditering efter en individuell prövning.

Fasta platser, avbokning och extra tilldelning
De media som tänker bevaka majoriteten av matcherna kan tilldelas fasta platser. Dessa är inte personliga utan fördelas fritt inom redaktionen. Den som vill utnyttja en fast plats anmäler sig i pressentrén vid ankomst. Fasta platser gäller för samtliga allsvenska matcher på Swedbank Stadion, samt Svenska Cupen. OBS! Gäller alltså inte landskamper, U-21 EM eller andra internationella matcher. Ansökan om fasta platser görs via formuläret nedan. Om du inte tänker utnyttja din fasta plats ber vi dig att avboka den senast 3 dagar innan match på pressackreditering@mff.se.

Vid behov av utökad bevakning finns det möjlighet till extra tilldelning vid en enskild match. Skicka ansökan senast tre dagar innan match till pressackreditering@mff.se.

OBS! Pressläktaren är avsedd för arbetande journalister. Media kan dock köpa rena åskådarplatser (i mån av plats) mot faktura på den tillfälliga publikdelen nedanför pressläktaren.

Tillfällig ackreditering
Vi håller platser även för media som mer tillfälligt bevakar våra matcher. Och för media som främst bevakar gästande lag. Förfrågan om tillfällig ackreditering lämnas senast tre dagar före aktuell match via formuläret nedan.

Fotografer
Som för övriga journalister tilldelar vi fasta fotografackrediteringar till de som bevakar majoriteten av våra matcher. Förfrågan om tillfällig fotografackreditering lämnas senast tre dagar före aktuell match.

Sen ansökan
I journalistyrket är det ofta snabba ryck som gäller och det är inte alltid möjligt att planera i förväg. Vi gör alltid vårt bästa för att ordna ackreditering även för den som inte kan att ansöka i tid – utan att kunna lämna några garantier.

Lite mediafakta
Media har en egen ingång till Swedbank Stadion, ingång 27 (från västra sidan). Pressrummet på Swedbank Stadion är totalt 300 kvm och består av en presskonferensdel samt, i direkt anslutning, en yta med ca 50 arbetsplatser. Pressrummet öppnar 90 minuter innan matchstart och är öppet 90 minuter efter matchslut. Det finns trådlöst Internet på hela arenan.

I år kvitterar man ut en ackrediteringsbricka precis innanför entrén och denna skall återlämnas när man går för dagen. För fotografer gäller bricka plus fotoväst.

Vi bjuder på en enklare fika innan matchen och kaffe i pausen och efter matchen.

Presskonferens sker 15 minuter efter slutsignalen. Efter presskonferensen är journalisterna välkomna till Mixed zone.

Ingen media kommer tillåtas inne i Malmö FF:s omklädningsrum. Gästande lag avgör själv hur man vill göra och det beslutet kommer vi att meddela medias representanter.

MFF har ingen egen parkering. Norr om Baltiska Hallen kommer Parkering Malmö fortsatt att ha 20 pressparkeringsplatser. För frågor om parkering hänvisar vi till Åsa Thorbjörn på Stadionkontoret (0706-54 26 60)

Varmt välkomna till Swedbank Stadion!